طیبه دوستوندی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد درباره تغذیه صحیح در ماه رمضان گفت:

همانطور که ماه رمضان یک فرصت عالی برای عبادت است، روزه داران عزیز با رعایت کردن یک سری نکات مهم تغذیه‌ای در این ماه پر برکت می‌توانند هم از مزایای مفید روزه داری بهره ببرند و هم به سلامت جسم خود کمک کنند.

وعده افطاری، آغازگر تغذیه پس از ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی است. از آنجا که در این ساعات، سطح قند خون به حداقل خود می‌رسد تمایل زیادی برای مصرف مواد شیرین از سوی روزه‌داران وجود دارد، در حالی که چنین کاری به نفع روزه‌داران نیست.

روزه داران عزیز باید در وعده افطار روزه خود را بایک لیوان چای یا شیر ولرم و یک یا دو عدد خرما باز کنند .خوردن زولبیا و بامیه به دلیل قند بالایی که دارد، توصیه نمی‌شود. چون شوک انسولینی می‌دهد و متابولیسم را به شدت پایین می‌آورد و باعث سردرد در روزه داران عزیز می‌شود. بهتر است بین وعده افطار و شام نیم ساعت فاصله وجود داشته باشد.

خوردن انواع سوپ و آش و غذاهایی با غلات کامل و پروتئین و سبزیجات توصیه می‌شود.

سعی کنید؛ از خوردن غذاهای چرب و شور و پر حجم در وعده شام خودداری کنید.

نوشیدن آب فراوان بین غذا و یا بلافاصله بعد از غذا شیره گوارشی رقیق کرده و باعث اختلال هضم در افراد می‌شود. مصرف میوه و سبزی به دلیل فیبر بالایی که داره در وعده سحر و افطار توصیه می شود. سبزیجات علاوه بر ماندگاری بیشتر در معده احساس سیری را افزایش داده و مقادیر زیادی آب دارند که از بروز تشنگی هم جلوگیری می‌کنند.

روزه داران عزیز به هیچ وجه وعده سحر را نباید حذف کنند، بلکه از غذاهای پر فیبر و سبزیجات و مقادیر کافی غلات و پروتئین و چربی کافی استفاده کنند تا انرژی کافی در ساعت روزه داری داشته باشند.

استفاده از شربت لیمو، خاک شیر و تخم شربتی برای پیشگیری از تشنگی در وعده سحر توصیه می‌شود.

مصرف هندوانه در وعده سحر توصیه نمی‌شود، چون هندوانه به دلیل طبع سردی که دارد باعث پر ادرای می‌شود و تشنگی را تشدید می‌کند. به جای آن، روزه داران عزیز می‌توانند از میوه‌های با طبع معتدل، مثل سیب استفاده کنند.

امیدوارم طاعات و عبادت همه روزه داران مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد.