تصویر لودر

فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت در سال ۱۴۰۳ اعلام و تبلیغات آنها از سوی تمام رسانه ها ممنوع شد.

فهرست خدمات و اقدامات و كالاهاي آسيب رسان به سلامت و داروهاي با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و درصد عوارض براي اين كالاها در ابتداي هر سال توسط كارگروهي با مسؤوليت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و با عضويت وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تعيين و ابلاغ مي‌شود.

حفظ و صیانت از سلامت مصرف کنندگان مواد و فرآورده های دارویی، غذایی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، مکمل ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با این اقلام و… نیازمند نظارت دقیق بر این محصولات خصوصا در بعد تبلیغات و معرفی آنها می باشد. از آنجایی که عموم مردم از لحاظ تخصصی با خواص و ویژگی‌های مواد، فرآورده ها و خدمات فوق الذکر آشنا نمی باشند، نحوه ارائه، تبلیغ و معرفی این فرآورده ها و خدمات نقش به سزایی در ذهن و مصرف آنها توسط اشخاص دارد. امری که عدم توجه به آن باعث سوءاستفاده شده و می تواند سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره بیاندازد. لذا به منظور حفظ و صیانت از سلامت مصرف‌کننده مواد و فرآورده های دارویی غذایی، بهداشتی، مکمل ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی و همچنین دریافت کنندگان خدمات سلامت و عطف به بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور “هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است“.

امید است با افزایش آگاهی عمومی نسبت به زیان‌های این کالاهای خوش رنگ و لعاب شاهد صدمات کمتر از مصرف کمتر و تبلیغات کمتر چنین کالاهایی در رسانه های رسمی دیداری و شنیداری و رادیو و تلویزیون و بیلبوردهای شهری باشیم و چنین رسانه‌هایی سلامت مردم را به کسب منافع و عایدی حاصل از تبلیغات ترجیح دهند.

جهت اطلاع از فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت روی لینک زیر کلیک نمایید.

فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت در سال ۱۴۰۳

 

Loading