تصویر لودر

محصولات غذایی و آشامیدنی آسیب رسان به سلامت و تاثیر مخرب آن‌ها را روی سلامتی بشناسید:

به جرات می‌توان گفت که منشاء بسیاری از بیماری‌ها به خوردن غذاهای ناسالم برمی‌گردد. امروزه استفاده از خوراکی‌های شور، شیرین و پرچرب به یک عادت تبدیل شده است، به طوری که بعضی از افراد به سختی می‌توانند از مصرف آن‌ها چشم‌پوشی کنند. با این حال، باید بدانید که زیاده‌روی در خوردن این غذاها برای سلامتی مضر است و می‌تواند کیفیت زندگی شما را به خصوص در دوران سالمندی به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

مطابق مصوبه سازمان غذا و دارو تبلیغات محصولات غذایی و آشامیدنی آسیب رسان به سلامت ازجمله انواع فراورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف ( شامل سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون، انواع سمبوسه و فلافل آماده، پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا ) ، انواع نوشیدنی ها و فراورده های آنها ( شامل: انواع نوشابه های گازدار با و بدون قند، نوشابه انرژی زا، نوشیدنی مالت و ماء الشعیر طعم دارو نوشیدنی عصاره گندم طعم دار، انواع نوشیدنی های میوه ای گازدار با و بدون گاز با محتوی آبمیوه ۲۵ درصد و کمتر، انواع شربت های میوه ای و غیرمیوه ای، شربت های تزئینی و انواع نوشیدنی و نوشابه های غیرمیوه ای، فراورده های یخی خوراکی، انواع پودر نوشیدنی فوری) روغن ها ( شامل: روغن مصرفی خانوار (نیمه جامد) ) ، سایر اقلام خوراکی ( شامل: انواع سس سالادو مایونز، سس سالاد و سس سفید، انواع فراورده های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات، انواع فراورده های حجیم شده بر پایه ذرت، شیرینی های تر، فراورده های کاکائویی، تافی و آبنبات) ، دخانیات ( شامل: سیگار و محصولات داخلی) ، کالاهای آرایشی ( شامل: فراورده های آرایشی تاتو و فراورده های طراحی پوست، فراورده های رنگ مو (permanent) و بی رنگ کننده مو دکلره، فراورده های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده های مو (permanent) ، فراورده های کاشت ناخن) ، خدمات آسیب رسان (شامل: خدمات برنزه سازی پوست از طریق اشعه ماوراء بنفش (سولاریم) ) و داروهایی با احتمال سوء مصرف ممنوع شده است.

عوارض مصرف غذاهای ناسالم

تحقیق در مورد تغذیه ناسالم نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف خوراکی ‌های شور، شیرین یا پرچرب با افزایش خطر ابتلا به مشکلات زیر مرتبط است:

۱. چاقی و اضافه وزن

بدون شک بین تغذیه ناسالم و چاقی ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خوردن غذاهای پرکالری و ناسالم زیاده‌روی می‌کنید، به دلیل انباشته شدن چربی در بدن با مشکل اضافه وزن و چاقی مواجه می‌شوید. حقیقت آن است که افراط در مصرف غذاهای ناسالم کار ساده‌ای است، اما خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی به تلاش زیادی نیاز دارد و معمولا زمان‌بر است که این موضوع ممکن است شما را از نظر روحی تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز سایر بیماری‌ها مانند مشکلات کلیوی، کبدی و… باشد.

کسانی که غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

۲. کاهش سطح انرژی

غذاهای ناسالم مواد مغذی کمی دارند. به همین دلیل، مصرف آن‌ها نمی‌تواند به اندازه کافی انرژی در اختیار سلول‌ها و اندام‌های بدن قرار دهد. کمبود پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی در رژیم غذایی باعث می‌شود همواره احساس خستگی داشته باشید.

۳. مشکلات پزشکی

تغذیه ناسالم به طور مستقیم در بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد. از این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا

  • کلسترول بالا

  • بیماری قلبی

  • سکته مغزی

  • بیماری‌‌های کلیوی و کبدی

  • مشکلات گوارشی

  • دیابت نوع ۲

  • پوکی استخوان

  • سردرد

۴. اختلال در عملکرد مغز

مغز برای داشتن عملکرد صحیح به چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده نیاز دارد. اگر غذاهای ناسالم را جایگزین غذاهای سالم کنید، مغز از این مواد مغذی مهم محروم می‌شود و عملکرد آن به شدت کاهش می‌یابد.

۵. کاهش قدرت یادگیری

رژیم‌ غذایی مملو از قند و چربی روی فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (BDNF) تاثیر می‌گذارد. این فاکتور به رشد و توسعه سیستم عصبی کمک می‌کند و در شکل‌گیری حافظه نقش دارد.

۶. مشکلات سلامت روان

مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم می‌تواند علائم بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب را تشدید کند. همچنین مشخص شده است که داشتن عادت‌های غذایی ناسالم در دوران جوانی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

غذاهای ناسالم خطر بروز بیماری‌های مزمن را افزایش و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهند.

کلام پایانی درباره غذاهای ناسالم

تغذیه نامناسب باعث شده است که شیوع بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار مثل دیابت و بیماری قلبی در سراسر جهان روند افزایشی داشته باشد. به همین دلیل، متخصصان از غذاهای ناسالم به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر زودهنگام یاد می‌کنند.

 

Loading