با تغییر شیوه های زندگی و عادات غذایی شاهد افزایش ابتلا به چاقی، مشکلات قلبی و عروقی، پرفشاری خون و دیابت به مهمترین معزلات بشر تبدیل شده است، مشکلاتی که با کنترل مواد غذایی مصرفی از نظر کالری، نمک، اسیدچرب های ترانس و قند به سادگی قابل پیشگیری می باشد.

یکی از گام های مهم در زمینه انتقال این اطلاعات به مصرف کننده از طریق بسته بندی مواد غذایی استفاده از برچسب رنگی تغذیه ای می باشد.

برچسب رنگی تغذیه ای از پنج بخش انرژی برحسب کیلوکالری، قند برحسب گرم، چربی برحسب گرم، نمک برحسب گرم و اسیدهای چرب ترانس برحسب گرم  تشکیل شده

انرژی

منظور همان کالری یعنی سوخت مورد نیاز مصرفی سلول های بدن می باشد که در صورت عدم تعادل در انرژی دریافتی وزن افزایش یافته و بدنبال آن با کاهش عملکرد گیرنده های انسولین منجر به افزایش قند خون و در نهایت ابتلا به قند خون می شود

قند

دیابت یک اختلال متابولیک است که در آن تولید انسولین متوقف شده یا بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود، دیابت منجر به عوارض جبران ناپذیر کلیوی، قلبی عروقی و بینایی می شود

چربی

رژیم غذایی پرچرب یکی از عوامل زمینه ساز دیابت می باشد

نمک

یکی از عوامل افزایش فشار خون مصرف بی رویه نمک می باشد

اسید چرب های ترانس (چربی های مضر)

باعث افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی و افزایش سطح LDL و کاهشHDL (معروف به چربی خوب) می شود.

اندازه های درج شده در برچسب رنگی تغذیه ای در هر سهم ماده غذایی یا آشامیدنی می باشد که منظور از هر سهم  مقدار مصرف آن ماده غذایی در هر نوبت می باشد و با توجه به عادات غذایی هر کشور متفاوت می باشد بطور مثال یک لیوان, یک قاشق غذاخوری یا ...

 

مفهوم رنگ ها

 

 

 

 

 

 

رنگ سبز

وجود مقادیر کم قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس، نشانگر انتخابی کاملا مناسب برای سلامتی شما

رنگ نارنجی

وجود مقادیر متوسط قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس، انتخابی نسبتا مناسب برای شما

رنگ قرمز

مقادیر زیاد قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس، با توجه به شرایط وزنی و سلامتی خود در انتخاب این گروه احتیاط کنید