مسئول واحد
نام ونام خانوادگی: فهیمه بهزادی
مدرک تحصیلی: کارشناس بهداشت عمومی
سمت: مسئول واحد مدیریت سلامت جمعیت و خانواده
شرح وظایف
مدیریت سلامت جمعیت و خانواده با هدف تامين، حفظ وارتقای سطح سلامت جامعه تحت پوشش برای گروههای هدف (نوزادان،کودکان، میانسالان، سالمندان، مادران باردار و زنان در سنین باروری) ارائه خدمت میکند. شناخت توانائیهای بالقوه منطقه، ابلاغ سیاست های بالا دستی به محیط، برنامه ریزی و تعیین سیاست های منطقه ای، برنامه ريزی، نظارت و مشارکت درآموزش و بازآموزی پرسنل، افزایش سواد سلامت در جامعه، هماهنگی درون و برون بخشی و جلب مشارکت، نظارت بر عملکرد مراکز تابعه، توزیع اعتبارات و نظارت بر هزینه اعتبارات، جمع آوری و پردازش داده ها، پايش و ارزشيابی برنامهها ی جاری، انجام پژوهشهاي كاربردي از اهم وظایف این گروه می باشد.
شرح وظایف:
1-مدیریت اجرای برنامه های سلامت نوزادان و تغذیه نوزادان ( 28-0 روز ) .
2- مدیریت اجرای برنامه های سلامت کودکان و تغذیه کودکان (زیر 8 سال ) :
- اجرای نظام سلامت کودکان ( مراقبت های ادغام یافته کودک سالم (WCC ) و بیمار ( مانا یا IMCI ) و ترویج تغذیه با شیر مادر .
- اجرای نظام کشوری مراقبت مرگ کودکان 59-1 ماهه ) .
4- مدیریت اجرای برنامه میانسالان ( 60-30 سال ):
5- مدیریت اجرای سلامت سالمندان ( بالای 60 سال ) .
- آموزش شیوه زندگی سالم
- مراقبت سالمند
6- سلامت گروه های ویژه :
- مدیریت اجرای برنامه های خدمات سلامت باروری ( تنظیم خانواده و آموزش مشاوره حین ازدواج )
- مدیریت اجرای برنامه های سلامت مادران ( قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از بارداری )
مدیریت اجرای برنامه های فوق الذکر شامل :
- هزینه کرد اعتبارات شهرستان و ردیفهای تخصصی در قالب برنامه ها و شرح هزینه کرد جهت بهبود وضعیت برنامه های تحت مدیریت
- تهیه و تدوین مطالب آموزشی متناسب با نیاز های آموزشی کارکنان تحت پوشش
- توانمند سازی نیروهای تحت پوششش در برنامه های گروه سلامت جمعیت ،خانواده ،تغذیه و مدارس
- بررسي و برنامه ريزي و تعيين اهداف و خط مشي هاي اجرائي در زمينه سلامت خانواده و در قالب سياست هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
- تدريس و مشارکت در کارآموزي و کارورزي دانشجويان
- پایش و ارزشیابی برنامه ها ی گروه سلامت جمعیت ، خانواده ، تغذیه و مدارس
- نظارت بر كيفيت و كميت خدمات و برنامه ها و مقايسه آن با ضوابط و معيارهاي تعيين شده
- نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و باز آموزی کارکنان تحت پوشش.
- نظارت بر اجرای برنامه هاي تغذيه در سطح مراکز بهداشت شهرستانها
- نظارت بر برآورد میزان مکملهای تغذیه ای، اقلام پیشگیری از بارداری و داروهای بهداشتی مرتبط با برنامه ها ی گروه سلامت جمعیت، خانواده، تغذیه و مدارس
- نظارت بر تهیه وتدوین برنامه عملیاتی برنامه ها ی گروه سلامت جمعیت، خانواده، تغذیه و مدارس
- تجزيه و تحليل و ارزشيابي اطلاعات مربوط به عملكرد برنامه های گروه سلامت جمعیت، خانواده ، تغذیه و مدارس
- نگهداري ضوابط، اطلاعات و داده هاي موجود در برنامه و بهره گيري از آن در برنامهريزيهاي آينده
- همكاري و هماهنگي با سازمانها، موسسات، نهاد ها به منظور برنامهريزي و پيشبرد اهداف برنامه های گروه سلامت جمعیت، خانواده، تغذیه و مدارس
- همكاري موثر و مداوم با ساير گروه ها و واحد هاي بهداشتي
- شركت در جلسات، كميسيونها، كميته هاي فني و تخصصي گروه سلامت خانواده به منظور برنامه ريزي، بحث و تبادل نظر در زمينه حل مشكلات موجود و ارائه نظرات مشورتي در زمنيه هاي مختلف
- تهيه و تنظيم گزارش از نحوه عملكرد و پيشرفت برنامهها و ارائه آن به مسئولان مربوطه
- آموزش برنامه حين خدمت كاركنان بهداشتي و پرسنل جديد الورود .
- گزارش تنگناها و نارساييهاي موجود در ارتباط با وظايف محوله و پيشنهاد راه حل
- انجام بررسيها و تحقيقات فني اجتماعي و جمعيتي در زمينه برنامههاي گروه سلامت جمعیت، خانواده، تغذیه و مدارس
شرح وظایف کارشناس کودکان:
- مشارکت در بررسی ، برنامه ریزی و تعیین اهداف و خط مشی های اجرایی در زمینه برنامه های کودکان و ارائه طریق مناسب با شرایط محلی و منطقه ای در قالب سیاست وزارت متبوعه.
- ارائه خدمات آموزشی ، مشاوره ای در زمینه های مختلف برنامه های کودکان.
- تکمیل پرسشنامه های موارد مرگ نوزاد و کودکان 1 تا 59 ماهه و تشکیل کمیته کاهش مرگ و میر شهرستان.
- تهیه و تنظیم پایش برنامه های کودکان ( کودک سالم و مانا ) خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی و پیگیری و نظارت بر عملکرد واحدها.
- تنظیم و اجرای برنامه های مداخله ای کودکان شهرستان ( بصورت فصلی ).
- جمع آوری و جمع بندی اطلاعات آمار و پایش برنامه های کودکان.
- همکاری در آموزش ضمن خدمت کارکنان رده های مختلف .
- همکاری موثر و مداوم با سایر واحدهای بهداشتی در راستای اهداف برنامه های کودکان.
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های کودکان و ارائه آن به مسئولین ذیربط.
- همکاری در تامین و توزیع اقلام داروهای شاخه بهداشتی ( مکمل های کودکان ) در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی و نظارت بر نحوه اجرای خدمات.
- پیگیری ، نظارت بر کمیت و کیفیت ارائه خدمات کودکان در مراکز خدمات جامع سلامت،پایگاهها، خانه بهداشت ، جمعیت تیم سایر و عشایر.
- بهره گیری از اطلاعات و آمارهای حیاتی ، بهداشتی ، اجتماعی و اقتصادی کودکان در برنامه ریزی های منطقه ای.
- پایش و ارزشیابی برنامه های کودکان و گزارش نارسائی ها و تنگاها همراه با پیشنهاد راه حل های آن.
- تلاش برای دستیابی به روش های مناسب جلب مشارکت جامعه در سطوح اجرایی برنامه های کودکان.
- تعیین و اعلام به موقع ملزومات و اعتبارات مورد نیاز در سطح اجرایی برنامه های کودکان.
- هماهنگی و جلب همکاری سایر بخش های اجتماعی و اقتصادی منطقه ای در ارائه خدمات بهداشت مادر و کودک.
انجام سایر وظایف مربوطه ارجاعی.
شرح وظایف کارشناس باروری سالم، میانسالان و سالمندان:
- مشارکت در بررسی ، برنامه ریزی و تعیین اهداف و خط مشی اجرایی در زمینه برنامه های باروری سالم، میانسالان و سلامت سالمندان متناسب با شرایط محلی در قالب سیاست وزارت متبوعه .
- ارائه خدمات آموزشی ، مشاوره ای در زمینههای مختلف برنامه های باروری سالم، میاسالان و سلامت سالمندان.
- تهیه و تنظیم لیست حق الزحمه باروری سالم و اسناد اعمال جراحی و هماهنگی با بیمارستان های طرف قراردادها و ارجاع مراجعین مراکز و خانه های بهداشت جهت انجام توبکتومی..
- همکاری و هماهنگی با ادارات ، خیریه ها ، کلینیک ها و ... به منظور پیشبرد اهداف برنامه های باروری سالم و سلامت سالمندان.
- برآورد، هماهنگی، همکاری در تامین و توزیع اقلام داروها و وسایل پیشگیری از بارداری جهت گروههای پر خطر و اقدامات ، میانسالان و سالمندان حمایتی جهت زوجین نابارور.
- تشکیل کمیته های بحران جمعیت ، باروری سالم و سالمندان.
- برآورد و پیگیری برای تامین لوازم مصرفی مورد نیاز کلینیک های IUD گذاری.
- جمع آوری و جمع بندی اطلاعات و آمار باروری سالم، میانسالان و سالمندان.
- همکاری در آموزش ضمن خدمت کارکنان رده های مختلف.
- همکاری موثر و مداوم با سایر واحدهای بهداشتی در راستای اهداف برنامه های باروری سالم، میانسالان و سالمندان.
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های باروری سالم، میانسالان و سالمندان و ارائه آن به مسئولین ذیربط.
- بهره گیری از اطلاعات و آمارهای حیاتی ، بهداشتی ، اجتماعی و اقتصادی و برنامه ریزی های منطقه ای.
- پیگیری ، نظارت بر کمیت و کیفیت ارائه خدمات مشاوره قبل از ازدواج .
- پیگیری ، نظارت بر کمیت و کیفیت ارائه خدمات (باروری سالم ،میانسالان و سالمندان ) در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاهها، خانه های بهداشت و جمعیت تیم سیار و عشایر.
- پایش و ارزشیابی برنامه های باروری سالم، میانسالا و سالمندان و گزارش نارسائی ها و تنگناها همراه با پیشنهاد راه حل های آن.
- تلاش برای دستیابی به روشهای مناسب جلب مشارکت جامعه در سطوح اجرایی برنامه های باروری سالم و سالمندان.
- ارتباط با کمیته امداد امام در انتقال مفاهیم بهداشت باروری به رابطین و مددجویان کمیته و برنامه های سالمندان.
- تعیین و اعلام به موقع ملزومات و اعتبارات مورد نیاز در سطوح اجرایی برنامه های باروری سالم و سالمندان.
انجام سایر وظایف ارجاعی.
شرح وظایف کارشناس مادران:
- بررسي شاخصهاي بهداشتي مربوط به برنامه مادران و تجزيه و تحليل و انجام مداخلات
- پیگیری اجرای نظام مراقبت مرگ مادری و ارائه راهكارهاي لازم درخصوص كاهش مرگ و مير مادران
- تشكيل كميته بررسی مرگ مادران به دلیل عوارض بارداری( در صورت وقوع مرگ مادری) و شرکت در پرسشگری و تکمیل پرسشنامه مرگ مادران
- تهيه برنامه جامع عملياتي ساليانه مناسب با اهداف برنامه و شرايط و مشكلات موجود
- پایش و ارزشيابي برنامه مادران درمراكز شهري و روستايي و نظارت بر کیفیت وکمیت خدمات برنامه مادران و و نظارت و پایش عملکرد بهیاران و پرستاران تحت پوشش
- اجراي برنامه هاي آموزشي و ارائه دستور العمل های بارداري جهت كليه كاركنان بهداشت خانواده , بهورزان, پزشكان خانواده و ماماي خانواده و بخش خصوصي در طول سال
- نظارت و بررسي بر عملكرد ماما روستاها و ماماهاي محلي
- پیگیری و گزارش زایمان های خارج بیمارستانی
- تقویت نظام مراقبت مادری با برگزاری کمیته ارتقاء سلامت مادر و نوزاد و جلسات اطلاع رسانی و آموزش
- هماهنگی و همکاری درون و برون سازمانی به منظور ارتقاء سلامت مادران ( معاونت درمان ، پزشک قانونی، واحدهای تابعه و ...)
- جمع آوري و جمع بندي میزان موجودي و مصرفي مکمل های مادران مراكز محيطي و بررسي و برآورد داروهای مورد نیاز
- مشاركت در برنامه هاي آموزش دانشجويان و پرسنل بدو ورود سيستم بهداشتي
- اجراي برنامه مراقبت های دوره اي زنان باردار, پس از زایمان و پیش از بارداری
- هماهنگی با بهزیستی شهرستان و استان جهت کمک هزینه انجام آزمایش آمنیوسنتز جهت زنان باردار بی بضاعت
- توزیع سبد حمایتی تغذیه زنان باردار و همکاری با واحد تغذیه
- آماده سازی و تجهیز مکان تشکیل کلاسهای زایمان فیزیولوژیک و هماهنگی و برگزاری کلاسهای زایمان فیزیولوژیک
- هماهنگی با آزمایشگاه و بیمارستان و کلینیک جهت ویزیت زنان باردار بی بضاعت
- پیگیری مستمر زنان باردار پرخطر بستری در بیمارستان، اعزام شده، انتقالی ، وارده و مهمان و زنانی که بارضایت شخصی مرخص می شوند.
- توجيه پرسنل جديد الورود به سيستم در خصوص برنامه و بوكلت چارت هاي مادران